perjantai 20. tammikuuta 2012

Mozzarellamaraton

Vet ni den där känslan när man går till butiken och ser ett erbjudande. Det kan vara vad som helst som verkar billigt och bra och man tänker “ ja men det där skall jag nog ha”. Nå, så var det just idag i butiken. Det var ett supererbjudande på mozzarellaost. Ni vet en sådan där mozzarellaklump i vatten. Fem stycken för 1 euro. Såklart jag köpte fem stycken. Nojoo, just då tänkte ja ju inte något mera på den saken, men nu när jag är hemma märker jag att det kan vara lite mycket mozzarella för en ensamboende. En boll innehöll 200g mozzarella, så nu har jag 1 kg mozarella. 1kg! Smart, riktigt smart. Vad i guds namn skall jag göra med all denna mozzarella? Ideér någon?

Och det är inte första gången jag har lyckats med något liknande. Jag får emellanåt t.ex. för mig att nu skall jag äta riktigt nyttigt och massor med frukt. Och då går jag och köper massor, massor med frukt. Ja, vad exakt är det riktigt för vits med det? Jag kommer nog inte att mystiskt fördubbla mitt ätande bara för att jag bestämt mig för att äta mera frukt, men trots det skall jag ha alla typer av frukt jag har för mig att innehåller mycket vitaminer( och det är ju typ alla). Helt tossigt altså.

Jag läste någonstans att det där med att få för sig att äta något man hört är nyttigt i överdrivna mängder är speciellt typiskt för dansare och speciellt balettdansare. Trots det har jag ganska svårt att tro att vi är de enda som gör så här. Nu måste vell alla människor få för sig något liknande emellanåt och sedan bara göra det, eller?

Nå, hur det nu än är, så sitter jag här med 1 kg mozzarellaost och funderar på fortsättningen. Mozzarellapasta, mozzarella ciabatta, mozzarella med basilika och tomat, mozzarella, mozzarella, mozzarella. Och för att bara göra det bättre har jag exakt 5 dagar på mig att äta det. Trots att det inte är så dyrt att bara lämna det som blir över,  så vill man ju inte göra det. Jag köpte det, så jag äter det. Man skall inte kasta bort mat i onödan. Så framför mig ligger det nu en mozzarellamaraton. Kanske mozzarella även kan passa med jogurt? Önska mig lycka till.

2 kommenttia:

  1. helt supergott på pizza eller varma smörgåsar, o passar fantastiskt i sallad om du söker nåt nyttigare! t.o.m. på biff är det en hit (bäst på eller i kycklingbiff). finns oändlit me möjligheter om man knäpper på kreativiteten! ;)

    VastaaPoista
  2. Va bra ideér! Tack! Jag börjar redan få äckel på de få saker jag själv kom på. Nu ska det mozzarellaprövas.. =)

    VastaaPoista